image Flamenco Biënnale: Impulso (2017) image Brazilian Queer Cinema: Hard Paint (2018)

Female Fighters: Enamorada (1946)

Regisseur: Emilio Fernández
Met: María Félix, Pedro Armendáriz, Fernando Fernández
Gesproken taal: Spaans
Ondertiteling: Engels
Info: 1946 | 99 min.
Vertoning: vrijdag 18 januari om 21:00
Reserveringen: 020-2232416 | info@uitkijk.nl

Enamorada

Vrouwen hoeven in films al lang niet meer door mannelijke hoofdpersonages gered te worden, maar hoeveel films ken je eigenlijk waarin de vrouw de rol bekleedt van de held? Films met strijdende vrouwen zijn er, en ze zijn goed, maar we zien ze niet genoeg! De Uitkijk presenteert Female Fighters, een reeks waarin vrouwen in de breedste zin van het woord een strijd aan gaan, zowel voor als achter de schermen. Of ze nu onderdrukkende discoursen bestrijden, prangende levensvragen oplossen, hun eigen keuzes maken of het opnemen tegen seksistische mannelijke collega’s; verzettende vrouwen spelen de hoofdrol. In interessante inleidingen zal de link tussen vrouw en film worden gelegd, iedere film met een andere insteek. Vecht mee in de strijd voor een betere representatie van de vrouw in film, and see those Women Fight!

Enamorada (1946) is een iconisch werk uit de canon van de Mexicaanse cinema, met in de hoofdrol de gevierde Maria Félix. De film speelt zich af in het Mexico van de jaren ’20, midden in de revolutie, in de stad Cholula. De film is een van de eerste Mexicaanse interpretaties van het klassiek Hollywoodse ‘Screwball’ genre, en vertelt het verhaal van de jonge Beatriz die gaat trouwen met haar Noord Amerikaanse verloofde, echter wordt ze verliefd op een revolutionaire generaal.

Onze spreker deze avond is dr. Christina Buckley; zij heeft een PhD in Hispanic Film and Cultural Studies behaald aan de Tulane University in New Orleans. Voordat ze bij AUC terechtkwam, was ze Associate Professor of Modern Languages and Literatures aan de Furman University in Greenville. Daar gaf ze les in film, literatuur, taal en culturele studies. Haar hoofdonderwerpen zijn Cultural Theory, Spanish language cinema & Identity Studies. Ze heeft talloze artikelen geschreven over Spaanse en Latijns-Amerikaanse film en cultuur, en is medeauteur van het boek Reframing Latin America: A Cultural Theory Reading of the Nineteenth and Twentieth Centuries.

De films van regisseur Emilio Fernández worden gezien als het esthetische antwoord op de vraag wat Mexicaanse identiteit inhoudt. Naast een nationalistische film kan Enamorada ook gezien worden als een feministisch omslagpunt in Mexicaanse cinema van de jaren ’40. Waar de film voorheen geïnterpreteerd werd als de triomf van de machocultuur, zijn er nieuwe interpretaties gemaakt omtrent de cinematografie die in contradictie zijn met de oude lezing.

In plaats van een vrouw die wordt getemd -de titel Enamorada is te vertalen naar “Een verliefde vrouw”- draait de film duidelijk om een verliefde man. De ‘mannelijke’ Beatriz wordt niet getemd, maar eerder wordt generaal Juan José meer feminine. De cinematografische contradicties omtrent het masculine en feminine, vooral gezien het tijdperk waarin de film is gemaakt, maken de film een interessant werk op het gebied van (intersectioneel) feminisme. Enamorada is in 2018 volledig gerestaureerd, mede dankzij Martin Scorsese, die het een van zijn favoriete films noemt.