image Breakfast at Tiffany’s: Audrey & Anne image Film & Filosofie: Grizzly Man (1995)

Film & Filosofie: Ossessione (1943)

Regisseur: Luchino Visconti
Met: Clara Calamai, Massimo Girotti, Dhia Christiani
Gesproken taal: Italiaans
Ondertiteling: Nederlands
Info: 1943 | Italië | 140 min.

Vertoning: 9 mei, 21:00 uur

Ossessione (1943)

Filmtheater de Uitkijk en het DRIFT-collectief presenteren met trots een nieuwe editie van Film en Filosofie.  Tijdens de reeks zal ‘het vlees is zwak’ in beelden worden gevangen en in lezingen worden verkend. We zullen te zien krijgen waar de mens zich beet laat nemen, waar zij sterk is in haar zwakte. Haar vleselijkheid is steeds anders gevormd. Zij is hier meer dan zwak vlees, zij is de kloof tussen verlangen en bevrediging, het opeten van anderen, wilszwakte, bloedvergieten, overgave aan vleselijke lusten en verlokking door kwaden. Ossessione is de vierde film van de vierdelige reeks ‘Film & Filosofie’ en zal worden ingeleid door spreker Peter Huijzer. 

Wanneer de dakloze Gino en de ongelukkig getrouwde Giovanna halsoverkop verliefd op elkaar worden lijkt het alsof niets hen meer kan stoppen. Behalve haar echtgenoot dan. Al snel besluiten zij hem om het leven te brengen. In de eerste instantie lijkt het alsof iedereen gelooft dat de moord een ongeluk is, maar al snel zorgt de leugen voor een alsmaar groter wordend schuldgevoel.

Ossessione was het eerste wapenfeit van de Italiaanse regisseur Luchino Visconti, én wat voor een. Door velen gezien als de eerste film die een Neo-Realistische stijl hanteert en bovendien eentje die veel ophef veroorzaakte in het Fascistische Italië van die tijd. Zo liep de zoon van Mussolini woedend uit de voorstelling en liet de regering later alle kopieën van de film vernietigen. Gelukkig hield Visconti een eigen exemplaar achter de hand waardoor Ossessione bewaard is gebleven.

Aan de hand van een batterij Duitse esthetici zal spreker Peter Huijzer laten zien dat Visconti’s films er als geen andere in slagen om ogenschijnlijk contraire elementen te verenigen: klassieke tragedie en modern realisme, afstandelijke beschouwing en psychologische intimiteit, décadence en revolutionaire hoop. Eén tegenstelling komt daarbij des te scherper naar voren, want steeds opnieuw blijkt de kloof tussen verlangen en bevrediging onoverbrugbaar.

Voor het reserveren van kaartjes kunt u gebruik maken van het onderstaande formulier. Let op: dit formulier is simpel en weet niet wanneer de voorstellingen zijn. Controleer graag van te voren of het tijdstip dat u aanvinkt daadwerkelijk mogelijk is.

Name:*
E-mail:*
Select:*
Datum:*
Tijd voorstelling:*
Aantal kaartjes:*

Filmladder
Monday 24 April
Tuesday 25 April
Wednesday 26 April
Friday 28 April
Saturday 29 April
Sunday 30 April
Monday 1 May
Tuesday 2 May
Wednesday 3 May
Thursday 4 May
Friday 5 May
  • 23:00 - Café Cineville: Kill Bill: Volume 1
Sunday 7 May
  • 21:00 - Klassieker: Metropolis
Monday 8 May
  • 21:00 - Werkteater: Avondrood
Tuesday 9 May
Friday 12 May
  • 23:00 - Café Cineville: Kill Bill: Volume 2
Sunday 14 May
  • 21:00 - Klassieker: Metropolis
Monday 15 May
  • 21:00 - Werkteater: Camping
Friday 19 May
  • 23:00 - Café Cineville: Kill Bill: Volume 1
Sunday 21 May
  • 21:00 - Klassieker: Metropolis
Monday 22 May
  • 21:00 - Werkteater: Opname
Friday 26 May
  • 23:00 - Café Cineville: Kill Bill: Volume 2
Sunday 28 May
  • 21:00 - Klassieker: Metropolis
Monday 29 May
  • 21:00 - Werkteater: Zwoele Zomeravond
Wednesday 14 June
  • 21:00 - Cinema Paradiso
Newsletter