image Mental Cinema: Koyaanisqatsi

Simulacrum X Uitkijk: Man With A Movie Camera

Regisseur: Dziga Vertov
Met: Mikhail Kaufman
Gesproken taal:
Ondertiteling:
Info: 1928 | SU | 68 min.
Vertoning: woensdag 6 juni | 21:00
Spreker: TBA

Man with a Movie Camera

Kunst en Cultuur tijdschrift Simulacrum en filmtheater De Uitkijk presenteren op 6 juni de filmvertoning van Dziga Vertov’s ‘Man With A Movie Camera’ (1929). Naar aanleiding van het net verschenen nummer ‘Het Archief’, biedt deze vertoning een perspectief op hoe het archief in documentaires gebruikt kan worden.

[English below]

In Vertov’s klassieker worden we gepresenteerd met een dag uit het leven van Russische steden waarbij we een cameraman volgen die op experimentele wijze het dagelijkse leven registreert. De documentaire is van grote invloed geweest op de ontwikkeling van documentairefilm als genre omdat we met Vertov niet langer een ‘objectieve’ registratie van de werkelijkheid gepresenteerd krijgen maar bewust worden van de gekleurdheid van de lens waardoor we kijken.

Door middel van de centrale plek die de camera inneemt in de documentaire wordt de kijker bewust van het feit dat hij kijkt naar een registratie. Er ontstaat een archief aan verschillende cinematografische technieken, zoals onder andere de “Dutch angle”, waardoor het alledaagse in de steden Kiev, Charkov, Moskou en Odessa op inventieve wijze wordt afgebeeld.

Verkov’s werk biedt, naast een cinematografisch spektakel, dus ook een inkijkje in het alledaagse leven van de Sovjet-Unie in het begin van de 20ste eeuw.

Voorafgaand aan de documentaire zal een introductie worden gegeven.


Arts and culture magazine Simulacrum and Filmtheater De Uitkijk present the screening of Dziga Vertov’s ‘Man With A Movie Camera’ (1929). Following the publication of the third magazine this year titles: ‘Het Archief’, the screening will present a way in which the archive is used in documentary film.

In Vertov’s classic, we follow a cameraman around a city, documenting urban life in innovative new ways. The documentary has been of great importance to the development of documentary as a genre. With Vertov’s way cinematic techniques we are no longer presented with an ‘objective’ version of the world depicted but instead, we are made aware of the fact that we are looking at reality through a colored lens.

With the camera taking in a central position in the documentary the viewer is made aware of the fact that this is only one of the possible ways to depict reality. An archive of different cinematographic techniques, for example the “Dutch angle”, emerges, through which urban life in the cities of Kiev, Kharkov, Moscow and Odessa is presented with dazzling invention.

Vertov’s work of art offers not only a cinematographic spectacle but also an impression of city life in the Soviet Union.

Prior to the screening, an introduction to the work’s most interesting aspects will be given.

Filmladder
Wednesday 23 May
Thursday 24 May
Friday 25 May
Saturday 26 May
Sunday 27 May
Monday 28 May
Tuesday 29 May
Wednesday 30 May
Monday 4 June
Tuesday 5 June
Wednesday 6 June
Tuesday 12 June
Tuesday 19 June
Tuesday 26 June
Tuesday 3 July
Tuesday 10 July
Tuesday 17 July
Tuesday 24 July
Tuesday 31 July
Newsletter