image Murder on the Orient Express image Vanaf 4 januari: You Were Never Really Here

De Vrienden van de Uitkijk presenteert: Intolerance: Love’s Struggle Throughout the Ages

Regisseur: D.W. Griffith
Met: Lillian Gish, Robert Harron, Mae Marsh
Gesproken taal:
Ondertiteling:
Info: 1916 | VS | 167 min.
Vertoning: 20 december

Intolerance: Love’s Struggle Throughout the Ages

Samen met de Vrienden van de Uitkijk maken we vanaf november 2017 een reis door de tijd. We beginnen helemaal bij het begin, en maken stapje voor stapje onze weg richting het nu. Elke maand staat in teken van het volgende decennium, en schijnen we een licht op de vernieuwers van die tijd: van de eerste science-fiction film, tot propaganda, tot film noir, tot baanbrekende feministische titels.

We willen, in tegenstelling tot onze andere filmprogramma’s, niets liever dan deze historische reis samen met jullie in elkaar zetten. Iedereen mag zijn suggestie voor de volgende maand met ons delen, waaruit wij vervolgens een selectie maken. Kortom, als Vriend verbind je je niet alleen aan de Uitkijk, ook mag je meebeslissen en je favoriete films op het witte doek zien!

In december presenteert De Vrienden van de Uitkijk Intolerance: Love’s struggle throughout the ages uit de jaren ‘10. Deze film van D.W. Griffith is een epische verhandeling over intolerantie en haar verstrekkende gevolgen in vier historische kaders (Babylonië, Judea, het Parijs van 1572 en Amerika). De film is soms verfijnd, soms naïef; een gospel van pacifisme uit een land dat aan de vooravond stond zich in de Eerste Wereldoorlog te mengen.

De belangrijkste Amerikaanse regisseur uit het stille tijdperk, D.W. Griffith, ondernam dit ambitieuze project in reactie op de uitbreng van The Birth of a Nation (1915), het epische verhaal over twee families tijdens de Burgeroorlog. Griffiths kennelijke tolerantie ten aanzien van de Ku Klux Klan deed wenkbrauwen fronsen en leverde de regisseur het verwijt op een racist te zijn. Met Intolerance – nu meer dan een eeuw oud – wilde hij het tegendeel bewijzen; zijn kroniek over sociale onrechtvaardigheid door de eeuwen heen moest de ‘eeuwige strijd tussen onverdraagzaamheid en liefde’ verduidelijken.

In een gewaagde parallelmontage combineerde Griffith de moderne tijd (de opkomst van de arbeidersbeweging in Californië) met de val van Babylon, de Bartholomeusnacht en de kruisiging van Christus. Heldin van de film en verbindende schakel is filmster Lillian Gish, die in alle vier delen terugkeert.

Griffith toonde zich buitengewoon inventief: hij tintte de delen in verschillende kleuren (amber, blauw, sepia, groen), gebruikte crane shots, sneed de verhaallijnen door elkaar (cross cutting), filmde gedeeltelijk op locatie en maakte van de finale een adembenemend gemonteerde climax.

Filmladder
Thursday 14 December
Friday 15 December
Saturday 16 December
Sunday 17 December
Monday 18 December
Tuesday 19 December
Wednesday 20 December
Thursday 21 December
Friday 22 December
Sunday 24 December
Tuesday 26 December
Thursday 28 December
Monday 1 January
Tuesday 2 January
Wednesday 3 January
Sunday 7 January
  • 21:00 - Klassieker: The Seventh Seal
Tuesday 9 January
Sunday 14 January
  • 21:00 - Klassieker: The Seventh Seal
Tuesday 16 January
Sunday 21 January
  • 21:00 - Klassieker: The Seventh Seal
Tuesday 23 January
Sunday 28 January
  • 21:00 - Klassieker: The Seventh Seal
Tuesday 30 January
Newsletter