Met steun van het IFcinéma-programma van het Institut français Paris is deze screening tot stand gekomen.
Chronique d’une été rust op een ontzettend simpel idee. Jean Rouch en Edgar Morin gaan de straat op om de gewone Parijzenaar te vragen of ze gelukkig zijn. De vragen die ze de voorbijgangers stellen zijn al even simplistisch van aard: ‘Hoe gaat het?’ ‘Hoe hou je het vol?’ Alle reacties (opgelaten, verbaasd, ironisch) worden vastgelegd op beeld, geschoten met een nieuw soort camera die tegelijkertijd beeld en geluid opnam. Hierdoor, en door het lichte gewicht van de camera, konden straatinterviews voor het eerst afgenomen worden zonder al te veel voorbereiding. Rouch en Morin worden gezien als pioniers van de cinéma vérité en Chronique d’une été is een van hun belangrijkste werken.
Om eens leuk op de geschiedenis van De Uitkijk in te haken: het schijnt dat Joris Ivens, prominent lid van de Filmliga die een tijd nauw verbonden is geweest met De Uitkijk, verliefd werd op zijn toekomstige vrouw Marceline Loridan toen hij haar zag in Chronique d’une été. Loridan is een van de vijf ‘hoofdpersonen’ in de film waar de zoektocht naar geluk nader belicht wordt.