My Own Private Idaho

My Own Private Idaho

  • Regisseur: Gus van Sant
  • Cast: River Phoenix, Keanu Reeves, James Russo
  • Gesproken taal: English
  • Ondertitel: No subtitles
  • Uitgave: 1991
  • Speeltijd: 104 min.
Toen Gus van Sant aan de slag ging met het script voor MY OWN PRIVATE IDAHO (1991), hadden zijn Hollywoodbazen nog geen interesse. Een verhaal over jonge mannelijke straatprostituees met homoseksuele verhoudingen, mysterieuze erfenissen, en een tocht naar Italië? Gebaseerd op Shakespeare? No way! Dan maak ik het maar zelf, dacht Van Sant, op een miniscuul budget. Hij stuurde scripts naar sterrenacteurs Keanu Reeves en River Phoenix - beiden stemden in met een rol in de film. Het resultaat was een prachtige film die critici diep roerde. Vooral River Phoenix (die in 1993 kwam te overlijden op 23-jarige leeftijd, na een drugsoverdosis) werd veel geprezen.

We volgen in de film twee jongens, Mike (River Phoenix) en Scott (Keanu Reeves), die op een ontdekkingstocht gaan die hun via Portland, Oregon naar Idaho en tenslotte Rome, Italië zal leiden, op zoek naar de moeder van Mike. De film werd een belangrijk onderdeel van de Nieuwe Queer Cinema, een beweging van onafhankelijke filmmakers in de jaren negentig die zich ondanks de wensen van studio’s en commercie toewijdden aan films met LGBT-thema’s en personages.

De film werd geschoten via een shotlist. Acteur River Phoenix bracht zelf ontzettend veel in, en sprak dankbaarheid uit voor hoe zeer regisseur Van Sant hem de vrije loop liet. Zijn personage Mike moest eigenlijk ‘een beetje aseksueel zijn’, heeft Van Sant wel gezegd, ‘een jongen die seks had met mannen vooral om het geld.’ Maar Phoenix zelf speelde Mike met kwetsbaarheid en verliefdheid voor zijn tegenspeler Keanu Reeves. De film werd zo populair met queer audiences in de ‘90s omdat de mannenliefde er fragiel in werd weergegeven. Een gevoel waarvan je niet eens weet wat je er mee moet. Voor een groot deel van het publiek herkenbaar, zeker voor hen die pas net in het reine begonnen te komen met hun eigen homoseksualiteit, in een samenleving waar dat nog verre van geaccepteerd was.

Indertijd was het nog echt radicaal om dit zo in beeld te brengen. Dat is makkelijk te vergeten in 2020. Ook nu hebben we nog een lange weg te gaan - maar er is in ieder geval geen gigantisch taboe meer op homoseksualiteit in arthouse films.

Koop tickets

Vrijdag 25 september 202017:30 Grote ZaalTickets »
Newsletter