In november en december staat onze speciale reeks in het teken van Final Cut: bijzondere eindes in de breedste zin van het woord.
‘Miracles don't happen any more.’
Religie schuurt, verdeelt én verenigt. In Ordet (1955) van regisseur Carl Theodor Dreyer spelen tergende religieuze spanningen de hoofdrol. Een boerenfamilie in een klein Deens dorp in de jaren 20 wordt geconfronteerd met een diepgeworteld conflict. De religieuze opvattingen aan de basis van hun samenhorigheid begeven zich op losse grond. Een van de kinderen wordt agnost, een tweede gelooft dat hij Jezus is, en een derde wil trouwen met de dochter van een fundamentalist. Een serie crises stelt het geloof van elk van de familieleden op de proef. Is er nog geloof in geloof?
In de typische ingetogen en plechtige stijl van Carl Theodor Dreyer (ook bekend van The Passion of Joan of Arc) geeft hij de personages en hun spanningen ruimte om te ademen. De kenmerkende lange shots, prachtige minimalistische sets en diep introspectieve dialogen hebben de film uiteindelijk de Golden Lion van 1955 opgeleverd.