In november en december staat onze speciale reeks in het teken van Final Cut: bijzondere eindes in de breedste zin van het woord.
Het eerste deel van Roy Anderssons droogkomische trilogie over het mens-zijn aan het begin van deze eeuw. Een terugkerend figuur is Karl, een wanhopige meubelhandelaar die zijn eigen zaak in brand steekt om de verzekeringsmaatschappij op te lichten.
Met zijn statische camera, nauwkeurig ontworpen sets en een koel Scandinavisch kleurenpalet schetst hij een mysterieuze en wrang-komische blik op de moderne samenleving. Zijn werk is doordrongen van droge absurditeit en ongemakkelijke humor, maar onder die oppervlakte schuilt een diep verdriet en een cynische reflectie op het menselijk tekort.
Andersson negeert conventies en creëert een geheel eigen filmtaal, opgebouwd uit 46 zorgvuldig gecomponeerde shots waarin acteurs als levende schilderijen bewegen. Achter de stilering en de zwarte humor ontvouwt zich een scherpe kritiek op de zielloze consumptiemaatschappij. Zijn tableaus tonen een wereld waarin gebouwen de mens overschaduwen en relaties steeds verder vervreemden. Zo ontstaat een zwartgallige tragikomische, poëtische verbeelding van het leven anno nu.