In november en december staat onze speciale reeks in het teken van Final Cut: bijzondere eindes in de breedste zin van het woord.
In Shirley Clarkes baanbrekende debuut wachten junkiejazzmuzikanten, onder wie Jackie McLean en Freddie Redd, die ook de muziek schreef, op hun volgende fix. De film is gebaseerd op een off-Broadway-toneelstuk en behoudt diezelfde sfeer: een jazzy, drugs achtige ervaring, een onheilige mix van 12 Angry Men en Requiem for a Dream binnen de benauwde muren van een New Yorks appartement; terwijl een jonge documentairemaker een ‘waarheidsgetrouwe’ film over hen probeert te maken. Wat volgt is een door jazz aangewakkerde, zenuwachtige inzinking, waarin de grens tussen film en werkelijkheid langzaam vervaagt. De film is opgezet als een mockumentary: een speelfilm die zich voordoet als documentaire, waarbij de cameracrew zelf onderdeel van het verhaal wordt. The Connection staat hoog aangeschreven binnen de Amerikaanse onafhankelijke cinema, dankzij de vernieuwende stijl en de destijds controversiële thema’s.
Met rusteloos camerawerk, speelse beatdialogen en een coole jazzscore werd het een mijlpaal en onder omstreden filmmakers was het zeer invloedrijk. De cinematografie, beïnvloed door de Nouvelle Vague, en de poëtische beatdialoog geven de film een lichte, improviserende toon. De film verbrijzelde stereotypen, werd onderwerp van een historische censuurzaak wegens ‘onfatsoenlijk taalgebruik’, maar werd tegelijk geprezen als een invloedrijk meesterwerk.