In november en december staat onze speciale reeks in het teken van Final Cut: bijzondere eindes in de breedste zin van het woord.
In het Frankrijk van na 1968 raakt de jonge, intelligente en ongrijpbare Charles overmand door een gevoel van vervreemding en doelloosheid. In een vergeefse zoektocht naar zingeving komt hij in aanraking met politiek, religie, psychoanalyse, en drugs - maar niks slaagt erin enige verlichting te bieden aan zijn nihilistische gevoelens. In zijn onvermogen zich neer te leggen bij de staat van de wereld, kan hij enkel fantaseren over hoe hij deze kan verlaten.
In zijn karakteristieke stijl verbeeldt Bresson een gelaagd portret van een verloren generatie die haar weg probeert te vinden te midden van de moderne wereld en haar spirituele leegte. The Devil Probably (1977) werd destijds door de Franse overheid verboden voor minderjarigen, uit de angst dat het onder hen een golf van zelfdoding teweeg zou brengen.
“Even though Bresson has painted a dark picture of wasted youth and beauty, one comes out of the film with a sense of exultation. When a civilization can produce a work of art as perfectly achieved as this, it’s hard to believe there’s no hope for it.” - Richard Roud