Tapis Rouge Classiques is terug in De Uitkijk met Trafic. De film bevat Nederlandse ondertiteling en wordt geïntroduceerd door Pierre-Pascal Bruneau, oprichter en voorzitter van Stichting L'Echappée en Tapis Rouge.
In Trafic, de laatste lange speelfilm van Jacques Tati, rijdt Monsieur Hulot in een camper van Parijs naar Amsterdam. Onderweg raakt hij verstrikt in een aaneenschakeling van choatische verkeerssituaties.
Monsieur Hulot heeft een multifunctionele camper ontworpen – eentje met meer absurde technische snufjes dan de geprepareerde auto's van James Bond. Hij wil zijn creatie presenteren op de wereldberoemde autotentoonstelling in de RAI. De reis naar Amsterdam verloopt echter verre van vlekkeloos.
De dialogen in Trafic zijn, zoals gebruikelijk bij Tati, schaars. De film moet het hebben van Tati's perfect georchestreerde fysieke komedie en heel veel slimme visuele grappen.
Aan deze Frans-Nederlandse coproductie werkte aanvankelijk ook Bert Haanstra mee (verantwoordelijk voor drie scènes). Tati was een bewonderaar van het werk van Haanstra (Zoo, Glas) en wilde graag met hem samenwerken. Het schrijven van het scenario leverde echter al de nodige problemen op en Haanstra trok zich terug uit het project. Op de aftiteling staat hij nog wel vermeld als naaste medewerker – onder de naam Bert Haanstra.
In eerdere samenwerkingen vertoonden De Uitkijk en Tapis Rouge:
Les Enfants du paradis (1948) - Michel Carne
Cléo de 5 à 7 (1963) - Agnès Varda
Jeanne Dielman, 23, quai du Commerce, 1080 Bruxelles (1978) - Chantal Akerman
Belle de Jour (1967) - Luis Buñuel
Les Quatre Cents Coups (1959) - Francois Truffaut
Le Salaire de la Peur (1953) - Henri-Georges Clouzot
À bout de souffle (1960) - Jean-Luc Godard
La Piscine (1969) - Jacques Deray
Plein Soleil (1960) - René Clément