Uitkijk Specials: Je Tu Il Elle

Uitkijk Specials: Je Tu Il Elle

  • Regisseur: Chantal Akerman
  • Cast:
  • Gesproken taal: Frans
  • Ondertitel: Engels
  • Uitgave: 1974
  • Speeltijd: 84 min.


De Uitkijk Specials van April en Mei staan in het teken van de regisseur Chantal Akerman. Een ode aan een iconische held in de filmwereld die veel vaker gezien zou moeten worden. De Belgische en Joodse filmregisseur woonde in Parijs en staat bekend als een experimentele en feministische filmmaker. Hoewel ze inderdaad de rollen van de vrouw aan de kaak stelt, wees ze deze identiteiten als ‘feminist’, ‘vrouw’, Joods en lesbisch af en stelt dat het medium film juist vrij is van het beklemmende idee van identiteiten. ‘Wanneer mensen zeggen dat er een feministische film taal is, is het zoiets als zeggen dat er maar een manier is voor vrouwen om zich uit te drukken.’ Daarentegen stelt Akerman dat er juist een veelvoud van talen binnen de wereld van de film mogelijk is. In haar filmtaal, geïnspireerd door de filosofie van Gilles Deleuze en Felix Guattari, geldt een belangrijk motto ‘het persoonlijke is politiek en het politieke altijd een persoonlijk’, wat mondaine dagelijkse handelingen tot iets groots maakt. Ze heeft een magische kracht die haar films tot grote hoogte brengen en die je minstens een keer in je leven moet hebben gezien. Wij geven je in deze Uitkijk Specials de mogelijkheid om dat op de best mogelijke manier te doen, namelijk bij ons in de bioscoop.

 

Je Tu Il Elle was de eerste lange speelfilm van Akerman. De film volgt een jonge vrouw, gespeeld door Akerman zelf, die over haar break up probeert heen te komen. Een maand lang verblijft ze in haar kamer en denkt na over zichzelf en het leven. Ze schildert de muren twee keer, verplaatst haar meubels, schrijft en herschrijft een brief naar haar geliefde. Ze verspreid de pagina’s over de vloer, ze ligt en wacht. Haar leven is een groot vraagteken. Op een gegeven moment besluit ze haar kamer te verlaten en krijgt ze een lift van een vrachtwagenchauffeur die met haar zijn teleurstellingen over het leven bespreekt. Hij vraagt haar of ze hem wil masturberen en dat doet ze, maar de relatie stopt daar. Ze komt aan bij het appartement van haar geliefde, een vrouw, die haar eten geeft en waarna ze met elkaar naar bed gaan. Een innemende overgang van agressie naar tederheid. De film, met zijn zeer poëtische beelden, krijgt een boeiende werking door de aandachtige observatie van banale details en mechanische handelingen, wat we in veel van haar films terugzien.

FILMLADDER

Vrijdag 24 mei 2019

Zaterdag 25 mei 2019

Zondag 26 mei 2019

Maandag 27 mei 2019

Dinsdag 28 mei 2019

Woensdag 29 mei 2019

Zondag 2 juni 2019

Dinsdag 4 juni 2019

Zondag 9 juni 2019

Dinsdag 11 juni 2019

Zondag 16 juni 2019

Dinsdag 18 juni 2019

Zondag 23 juni 2019

Dinsdag 25 juni 2019

Woensdag 26 juni 2019

Zondag 30 juni 2019

Dinsdag 2 juli 2019

Dinsdag 9 juli 2019

Dinsdag 16 juli 2019

Dinsdag 23 juli 2019

Dinsdag 30 juli 2019

Newsletter