Uitkijk Specials: Jeanne Dielman, 23, quai du commerce, 1080 Bruxelles

Uitkijk Specials: Jeanne Dielman, 23, quai du commerce, 1080 Bruxelles

  • Regisseur: Chantal Akerman
  • Cast:
  • Gesproken taal: Frans
  • Ondertitel: Engels
  • Uitgave: 1975
  • Speeltijd: 201 min.


De Uitkijk Specials van April en Mei staan in het teken van de regisseur Chantal Akerman. Een ode aan een iconische held in de filmwereld die veel vaker gezien zou moeten worden. De Belgische en Joodse filmregisseur woonde in Parijs en staat bekend als een experimentele en feministische filmmaker. Hoewel ze inderdaad de rollen van de vrouw aan de kaak stelt, wees ze deze identiteiten als ‘feminist’, ‘vrouw’, ‘Joods’ en ‘lesbisch’ af en stelt dat het medium film juist vrij is van het beklemmende idee van identiteiten. ‘Wanneer mensen zeggen dat er een feministische film taal is, is het zoiets als zeggen dat er maar een manier is voor vrouwen om zich uit te drukken.’ Daarentegen stelt Akerman dat er juist een veelvoud van talen binnen de wereld van de film mogelijk is. In haar filmtaal, geïnspireerd door de filosofie van Gilles Deleuze en Felix Guattari, geldt een belangrijk motto ‘het persoonlijke is politiek en het politieke altijd een persoonlijk’, wat mondaine dagelijkse handelingen tot iets groots maakt. Ze heeft een magische kracht die haar films tot grote hoogte brengen en die je minstens een keer in je leven moet hebben gezien. Wij geven je in deze Uitkijk Specials de mogelijkheid om dat op de best mogelijke manier te doen, namelijk bij ons in de bioscoop.

 

 

Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles is een ruim drie uur durend meesterstuk van Chantal Akerman over het verstrijken van tijd, de routine van aardappels schillen en eenzaamheid. De film behelst drie dagen uit het leven van een Belgische weduwe die door de volledige programmering van al haar handelingen zichzelf en haar bestaan onder controle houdt. Wanneer haar zoon van huis is doet ze het huishouden en klust ze wat bij als prostituee. De verpletterende verveling drijft haar tot wanhoop. Een incident op de tweede dag, het aanbranden van de aardappels leidt tot een kleine chaos waar ze niet mee om kan gaan en dat vervolgens afreageert op een klant met wie ze een mechanische middag prostitutie bedrijft. Deze obsederende film, zeer lange film zonder actie krijgt door het ritme van de simpele huishoudelijke handelingen en verschuivingen in dat ritme een indringende en zelfs uiterst spannende werking.

Prachtige lange shots versterken het indringende effect en maken de film tot een uitzonderlijk geheel. Akerman heeft de invloed van de Amerikaanse ‘undergroundfilm’ uit de jaren zestig verwerkt tot een opmerkelijk persoonlijke stijl. De film is opgedragen aan haar moeder met wie ze een hechte band had en wiens mondaine leven een inspiratie was voor meerdere film van Akerman. Een invloedrijke cultklassieker die je absoluut eens gezien moet hebben.

Koop tickets

Dinsdag 2 april 201921:00 Grote ZaalTickets »
Dinsdag 30 april 201921:00 Grote ZaalTickets »
Dinsdag 28 mei 201921:00 Grote ZaalTickets »
FILMLADDER

Vrijdag 22 maart 2019

Zaterdag 23 maart 2019

Zondag 24 maart 2019

Maandag 25 maart 2019

Dinsdag 26 maart 2019

Woensdag 27 maart 2019

Zondag 31 maart 2019

Maandag 1 april 2019

Dinsdag 2 april 2019

Woensdag 3 april 2019

Maandag 8 april 2019

Dinsdag 9 april 2019

Woensdag 10 april 2019

Donderdag 11 april 2019

Vrijdag 12 april 2019

Maandag 15 april 2019

Dinsdag 16 april 2019

Woensdag 17 april 2019

Vrijdag 19 april 2019

Maandag 22 april 2019

Dinsdag 23 april 2019

Vrijdag 26 april 2019

Maandag 29 april 2019

Dinsdag 30 april 2019

Maandag 6 mei 2019

Dinsdag 7 mei 2019

Maandag 13 mei 2019

Dinsdag 14 mei 2019

Maandag 20 mei 2019

Dinsdag 21 mei 2019

Dinsdag 28 mei 2019

Newsletter