Uitkijk Specials: Les Rendez-Vous d’Anna

Uitkijk Specials: Les Rendez-Vous d’Anna

  • Regisseur: Chantal AKerman
  • Cast:
  • Gesproken taal: Frans
  • Ondertitel: Engels
  • Uitgave: 1978
  • Speeltijd: 127 min.


De Uitkijk Specials van April en Mei staan in het teken van de regisseur Chantal Akerman. Een ode aan een iconische held in de filmwereld die veel vaker gezien zou moeten worden. De Belgische en Joodse filmregisseur woonde in Parijs en staat bekend als een experimentele en feministische filmmaker. Hoewel ze inderdaad de rollen van de vrouw aan de kaak stelt, wees ze deze identiteiten als ‘feminist’, ‘vrouw’, ‘Joods’ en ‘lesbisch’ af en stelt dat het medium film juist vrij is van het beklemmende idee van identiteiten. ‘Wanneer mensen zeggen dat er een feministische film taal is, is het zoiets als zeggen dat er maar een manier is voor vrouwen om zich uit te drukken.’ Daarentegen stelt Akerman dat er juist een veelvoud van talen binnen de wereld van de film mogelijk is. In haar filmtaal, geïnspireerd door de filosofie van Gilles Deleuze en Felix Guattari, geldt een belangrijk motto ‘het persoonlijke is politiek en het politieke altijd een persoonlijk’, wat mondaine dagelijkse handelingen tot iets groots maakt. Ze heeft een magische kracht die haar films tot grote hoogte brengen en die je minstens een keer in je leven moet hebben gezien. Wij geven je in deze Uitkijk Specials de mogelijkheid om dat op de best mogelijke manier te doen, namelijk bij ons in de bioscoop.

 

Anna is een film regisseur wiens baan haar door heel West-Europa brengt. Op iedere plek, kent ze al iemand met wie ze een innige band heeft, of maakt ze er onmiddellijk een. Mensen lijken zich tot haar aangetrokken te voelen, en delen al snel hun diepste geheimen en ontevredenheden met haar, ondanks het feit dat Anna zich maar weinig voor deze ontboezemingen interesseert. Ze blijft mensen ontmoeten en maakt ze af en toe oprecht contact met hen, zoals ze bijvoorbeeld doet wanneer ze haar moeder ontmoet in Brussel. Deze prachtige film die naast een duidelijke verhaallijn, vooral wordt geleid door Akerman’s filmtaal die zich voornamelijk richt op de gemoedstoestanden van de personages. De door Akerman vindingrijk gekozen expressievorm weet op een treffende manier de culturele crisis op te roepen: de economische crisis, de filosofische malaise, het morele en spirituele onbehagen, de onzekerheid van een samenleving waarin de essentiële waarden zijn weggevallen en stukgeslagen en die nu met een kater in het slop zit.

Net als bij haar andere films zijn de beelden wederom stuk voor stuk parels.

 

FILMLADDER

Vrijdag 24 mei 2019

Zaterdag 25 mei 2019

Zondag 26 mei 2019

Maandag 27 mei 2019

Dinsdag 28 mei 2019

Woensdag 29 mei 2019

Zondag 2 juni 2019

Dinsdag 4 juni 2019

Zondag 9 juni 2019

Dinsdag 11 juni 2019

Zondag 16 juni 2019

Dinsdag 18 juni 2019

Zondag 23 juni 2019

Dinsdag 25 juni 2019

Woensdag 26 juni 2019

Zondag 30 juni 2019

Dinsdag 2 juli 2019

Dinsdag 9 juli 2019

Dinsdag 16 juli 2019

Dinsdag 23 juli 2019

Dinsdag 30 juli 2019

Newsletter