Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives

Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives

  • Regisseur: Apichatpong Weerasethakul
  • Cast: Thanapat Saisaymar, Jenjira Pongpas, Sakda Kaewbuadee
  • Gesproken taal: Thai
  • Ondertitel: Nederlands
  • Speeltijd: 114 min.
Diep in noordoostelijk Thailand is de oude Boonmee dodelijk ziek. Karma, denkt hij te weten. Ooit heeft hij meegeholpen bij het afslachten van communisten door het leger. De grens tussen zijn wereld en het hiernamaals vervaagt. Geesten en andere wezens sluipen zijn huis binnen. Terwijl zij Boonmee doen reflecteren op zijn leven en zijn handelen, herinnert hij ineens ook stukjes en beetjes van zijn vorige leven.

UNCLE BOONMEE WHO CAN RECALL HIS PAST LIVES (2010), in het Thais LUNG BUNMI RALEK CHAT (ลุงบุญมีระลึกชาติ), is een bijzonder en meditatief werk van regisseur Apichatpong Weerasethakul. Het gaat over reïncarnatie en hybriditeit - we zien in de film veel wezens die op de grens zitten tussen het een en het ander, of een combinatie zijn van meerdere wezens - maar is ook een stille doch droevige oproep tot het blijven herinneren van het verleden. Er spreekt een angst uit dat de moderniteit onze verbinding met de geschiedenis, onze vorige levens en onze spiritualiteit gaat vernietigen. Weeraasethakul mediteerde met de film ook over de dood van cinema zelf: hij gebruikt verteltechnieken en filmtechnieken die verouderd zijn, en schoot op echte film, niet digitaal. "Een van de laatste films die zo geschoten wordt", zei hij erover.

Weeraasethakul baseerde de film op twee centrale elementen: de eerste was een boeddhist in Isan, Noordoost-Thailand die claimde zijn vorige levens te kunnen herinneren tijdens zijn meditatie. Deze man, Boonmee, werd door Weeraseethakul geinterviewd. Het andere element dat deze film inspireerde is oude Thaise TV-series en films, die vaak heel theatraal waren en vol zaten met mysterieuze bovennatuurlijke elementen. Dit combineerde Weeraasethakhul met dagboeken en reflecties over de Isan-regio, volgens hem vol hybriditeit, geweld en transformatie. De film maakt deel uit van een langere reeks kunstwerken en video-installaties die Weeraasethakul aan Isan besteedde.

In het buitenland werd de film bijzonder goed ontvangen. Westerse critici genoten van Weerasethakul's mystieke doch precieze visie en compositie. De film werd in 2010 het eerste Thaise werk dat ooit een Gouden Palm op Cannes won.

Koop tickets

Dinsdag 11 augustus 202021:00 Grote ZaalTickets »
Maandag 17 augustus 202021:00 Grote ZaalTickets »
FILMLADDER

Zondag 9 augustus 2020

Maandag 10 augustus 2020

Dinsdag 11 augustus 2020

Woensdag 12 augustus 2020

Donderdag 13 augustus 2020

Vrijdag 14 augustus 2020

Zaterdag 15 augustus 2020

Zondag 16 augustus 2020

Maandag 17 augustus 2020

Dinsdag 18 augustus 2020

Woensdag 19 augustus 2020

Donderdag 20 augustus 2020

Vrijdag 21 augustus 2020

Zaterdag 22 augustus 2020

Zondag 23 augustus 2020

Maandag 24 augustus 2020

Dinsdag 25 augustus 2020

Woensdag 26 augustus 2020

Donderdag 27 augustus 2020

Vrijdag 28 augustus 2020

Zaterdag 29 augustus 2020

Zondag 30 augustus 2020

Maandag 31 augustus 2020

Dinsdag 1 september 2020

Woensdag 2 september 2020

Zondag 13 september 2020

Newsletter