Met een introductie door Dr. Peter Verstraten op 31 maart.
Film en Filosofie is terug! In samenwerking met Filmtheater De Uitkijk organiseert Wijsgerig Festival DRIFT een serie van vier filmavonden. Iedere maandagavond zal een film worden vertoond die aansluit bij het thema ‘Muze, vertel mij’. Deze woorden, waarmee de Odyssee begint, staan voor de manier waarop verhalen onze ervaring bemiddelen. De Odyssee kunnen we zien als het begin van een lange verteltraditie waarin verhalen telkens opnieuw zijn verteld, herschreven en begrepen. Wij gaan op onderzoek welke invloed verhalen hebben op onszelf, onze waarneming van de wereld en de maatschappij. Alle vier de films vormen een verhaal op zich en vier verschillende gastsprekers zullen de films introduceren en verbinden aan het thema.
Op 31 maart trappen wij af met een vertoning van Lazzaro Felice (2018)!
Op de grens van magie en realisme en te midden van zonovergoten Italiaanse tabaksvelden, ontmoeten we plattelandsjongen Lazzaro. Lazzaro is geboren en getogen in het vergeten Italiaanse dorpje Inviolata. Hier komt de verwende jonge Edelman Tancredi op bezoek, die Lazzaro vraagt hem te helpen met het in scène zetten van zijn ontvoering. Lazzaro, die sowieso altijd bereid is om mensen te helpen (en soms misschien een beetje over zich heen laat lopen), sluit zich aan bij Tancredi. De vriendschap tussen de twee leidt tot een verschuiving van ruimte en tijd met verstrekkende gevolgen voor het dorp en zijn inwoners.
Met Lazzaro Felice heeft regisseuse Alice Rohrwacher een magisch-realistisch sprookje in elkaar gezet dat de verhoudingen tussen arm en rijk in Italië op treffende wijze blootlegt. De film viel meermaals in de prijzen en won onder andere de prijs voor het Beste Scenario in Cannes en de Youth Jury Award op IFFR.
De film wordt ingeleid door Dr. Peter Verstraten (Film and Literary Studies, Leiden). Hij zal vertellen hoe de filmelementen van een fabel (met een wolf) verenigt met politieke en religieuze kritiek en tevens een filosofische reflectie op het concept van de ‘heilige dwaas’ biedt. Daarbij zal hij ingaan op een specifiek Italiaanse verteltraditie via de legende rondom Franciscus van Assisi, via ‘Il gattopardo’ (Luchino Visconti, 1963) en de neo-magisch-realistische film ‘Miracolo a Milano’ (Vittorio de Sica, 1951).