Met een introductie door Prof.dr. Henk van der Liet op 21 april.
Film en Filosofie is terug! In samenwerking met Filmtheater De Uitkijk organiseert Wijsgerig Festival DRIFT een serie van vier filmavonden. Iedere maandagavond zal een film worden vertoond die aansluit bij het thema ‘Muze, vertel mij’. Deze woorden, waarmee de Odyssee begint, staan voor de manier waarop verhalen onze ervaring bemiddelen. De Odyssee kunnen we zien als het begin van een lange verteltraditie waarin verhalen telkens opnieuw zijn verteld, herschreven en begrepen. Wij gaan op onderzoek welke invloed verhalen hebben op onszelf, onze waarneming van de wereld en de maatschappij. Alle vier de films vormen een verhaal op zich en vier verschillende gastsprekers zullen de films introduceren en verbinden aan het thema.
Op 21 april vertonen we ‘Malá Mořská Víla’ (1976), een Tsjecho-Slowaakse verfilming van het sprookje van De kleine zeemeermin!
Dit eeuwenoude sprookje kent een lange verteltraditie, waar Karel Kachyňa's adaptatie uit 1976 een onmisbaar deel van uit maakt. Deze Psychedelische verfilming vernieuwt, maar houdt tegelijkertijd vast aan de donkere, tragische essentie van Hans Christian Andersens oorspronkelijke vertelling. Met een visuele stijl geïnspireerd op surrealisme en de Tsjechische New Wave, en een memorabele score, biedt deze onderbelichte adaptatie een poëtische en donkere kijk op een tijdloos verhaal.
De film zal worden ingeleid door Prof.dr. Henk van der Liet (Scandinavische Taal- en Letterkunde, UvA en SDU), die over het reilen en zeilen van De kleine zeemeermin zal vertellen. Van der Liet zal vertellen over het verhaal van Andersen, dat voor het eerst verscheen in 1837 in de verhalenbundel Eventyr, foralte for Børn [NL: Sprookjes, verteld voor kinderen]. ‘De kleine zeemeermin’ was echter geen direct succes en het sprookje werd eigenlijk pas écht bekend, toen het in 1913 werd verbeeld in het inmiddels wereldberoemde beeldje van De kleine zeemeermin in de haven van Kopenhagen, dat in de jaren na de tweede wereldoorlog – door de populaire cultuur en het opkomende massatoerisme – een globale toeristische trekpleister werd. Om het bekendste deel van HC Andersen’s werk voor nieuwe generaties actueel en toegankelijk te houden, worden zijn cultuursprookjes steeds opnieuw vertaald, bewerkt en uitgebeeld en bovendien zijn ze in de loop der jaren regelmatig aangepast aan veranderende culturele, politieke en maatschappelijke omstandigheden. Van der Liet zal de veranderingen in de beeldvorming van het sprookje bespreken en hoe dit zo gekomen is.