Tapis Rouge Classiques is terug in De Uitkijk met La Piscine. De film wordt op 25 mei geïntroduceerd door Pierre-Pascal Bruneau, oprichter en voorzitter van Stichting L'Echappée en Tapis Rouge. La Piscine is recentelijk in 4K gerestaureerd en bevat Engelse ondertiteling.
In de eerste minuten van La Piscine is het vooral stil. Een man en een vrouw — Jean-Paul (Alain Delon) en Marianne (Romy Schneider) — liggen aan het zwembad van een villa bij Saint-Tropez. Ze lijken ontspannen, maar niets in hun lichaamstaal is echt zorgeloos.
Jacques Deray’s film uit 1969 is op het eerste gezicht een zwoel zomerdrama, gedrenkt in zonlicht en stilstand. Maar onder de oppervlakte schuilt iets anders: onuitgesproken spanningen, oud zeer en een verlangen dat niet zonder consequenties blijft. De komst van Harry (Maurice Ronet), een oude vriend en voormalige geliefde van Marianne, en zijn dochter Pénélope (Jane Birkin), zet de verhoudingen verder onder druk.
La Piscine is deels psychologisch drama, deels karakterstudie. Het tempo is traag, de mise-en-scène gecontroleerd, maar niets voelt leeg. De film speelt zich grotendeels af binnen de grenzen van het huis en het zwembad — een gesloten wereld waarin blikken, stiltes en kleine gebaren steeds zwaarder gaan wegen.
De casting was op zichzelf al beladen: Delon en Schneider waren ooit een koppel, hun hernieuwde samenwerking kreeg veel media-aandacht. Hun onderlinge chemie — vermengd met afstand — geeft de film een extra lading.
Ook visueel is La Piscine een tijdcapsule: de mode, het kleurgebruik, de zomerse lethargie. Tegelijk blijft het een eigentijdse studie van menselijke verhoudingen. Hoe mensen op elkaar reageren als de omstandigheden te comfortabel lijken om eerlijk te zijn.